Můj blog je zaměřen katolicky.

Svátost smíření – pokání, odpuštění a případný trest za svatokrádežnou zpověď

12. 12. 2016 20:35
Rubrika: Nezařazené

Ve své pastorační činnosti (připravuji penitenty, kteří mě o to požádají, ke generální zpovědi, či obyčejné zpovědi) jsem se v posledních letech setkal s neblahým jevem, jenž je běžný hlavně u žen a je třeba na něj jasně ukázat a zajistit nápravu. Jedná se o skutečnost, kdy dívky (ženy) záměrně zamlčují hříchy proti šestému přikázání. Budou se ochotně zpovídat ze sebemenší maličkosti, ale hřích proti desateru se stydí vyznat. Nestydí se ho však páchat. A tak máme plné zpovědnice pseudokajícnic, které žijí společně se svým partnerem (souložníkem), kterého mylně nazývají přítelem. Avšak opravdový přítel chce naše blaho a ne naši smrt v pekle. Tyto dívky pak prosím o to, aby buď vyznaly vše, nebo aby ke zpovědi nešly do té doby, než si vytvoří podmínky pro kompletní zpověď. Neúplná zpověď je samozřejmě neplatná, svatokrádežná a smrtelně hříšná, protože se jedná o opovážlivé pohrdání Božím milosrdenstvím a o nehodné přijetí svátosti. Takto vykonaná zpověď je těžkým hříchem, protože je to lež vmetená do tváře samotnému Bohu, který zná lidská srdce. Kdo takto příjme svátost pokání – smíření, tak pak též svatokrádežně přijímá i další svátosti.

Svátost smíření – pokání je jakýmsi záchranným kruhem po ztroskotání jekékoliv křesťanské duše v moři hříchů. Jádrem této svátosti je kající a lítostiplné vyznání hříchů a jejich odpuštění (rozhřešení) od kněze, který je k tomu zplnomocněný. Obojí je nutné k platnému odpuštění těžkých hříchů za normálních okolností. Proto dobrá zpověď vyžaduje důkladné zpytování svědomí.

Každý křesťan je vázán, aby upřímně, poctivě a neúprosně hledal ve svém svědomí vše, co by odporovalo zjevené Boží pravdě, a s předsevzetím chtěl nadále jednat podle vůle Boží a né své vlastní a svých domněnek. Musí se uvádět hříchy co do okolností a počtu. Když se nezná počet, řekne se přibližný počet, či označení málo, hodně, často atd... U otázky jak dlouho se myslí dny, týdny, léta.

Při samém začátku zpovědi – po začátečním kříži je třeba vyznat, kdy jsem se naposled platně zpovídal a uvědomit si, jestli jsem vykonal po minulé platné zpovědi uložené pokání. V případě, že má zpověď nebyla platná, protože jsem zamlčel úmyslně těžký hřích, musím to vyznat i se všemi ostatními hříchy, které jsem ve svatokrádežné zpovědi vyznal. Zapomenu- li jeden z těžkých hříchů z roztržitosti a jinak bych ho vyznal, když bych si na něj vzpomněl, tak je zpověď platná, ale zapomenutý hřích se musí vyznat při příští zpovědi.

Nuže začneme zpytování svědomí...

 

V jednoho Boha věřit budeš.

Nevěřil(a) jsem tomu, co Bůh zjevil a ve své církvi k věření zachovává? Odpadl(a) jsem od Katolické církve? Byl(a) jsem vlastní vinou nevědomý(a) pravd Božích (neznalost nauky církve a katechismu)? Dával(a) jsem přednost vědění lidskému před Božským, pro spásu potřebným? Jak dlouho? Jaké byly následky? Zoufal(a) jsem si, či chtěl(a) vzít život? Vyčítal(a) jsem Bohu, že nejednal podle mých představ a pak ztrácel(a) důvěru v jeho moudrost pro svou pýchu? Navštěvoval(a) jsem bez nutnosti nekatolické bohoslužby? Nenáviděl(a) jsem Boha? Rouhal(a) jsem se mu, či jeho svatým, nebo jeho církvi? Dával(a) jsem špatný příklad křesťana druhým lidem a tím je přivedl(a) k laxnosti, či odpadu od víry? Nemodlil(a) jsem se, nebo málo a rozptýleně? Jak dlouho jsem se nemodlil(a)? Zachovával(a) jsem své sliby dané Bohu? Vyvolával(a) jsem duchy? Hrál(a) si se spiritismem? Hádal(a) jsem budoucnost z karet, či jinak? Věřil(a) jsem amuletům, pověrám a horoskopům?

 

Nevezmeš jméno Boží nadarmo.

Klel(a) jsem vědomě a nebo ze zvyku? Nesnažil(a) jsem si odvyknout? Zneužil(a) jsem Boží jméno ke klení? Zneužíval(a) jsem slov písma svatého a liturgie ke vtipům? Přísahal(a) jsem křivě? Klamal(a) jsem veřejnost na oko zbožným životem?

 

Pomni, abys den sváteční světil.

Nechodil(a) jsem na Mši svatou? Jak dlouho? Kolikrát jsem ji vlastní vinou vynechal(a)? Chodil(a) jsem pozdě – po Gloria, a odcházel(a) před požehnáním? Kolikrát a jak často? Byl(a) jsem v takovém stavu na Mši svaté, že jsem na ní duchem téměř, nebo vůbec nebyl(a)? Choval(a) jsem se v kostele rouhavě, neurvale? Pracoval(a) jsem v neděli a ve svátek bez nutnosti delší dobu? Jak často?

 

 

Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře se ti vedlo.

Urazil(a), neposlechl(a) a zarmoutil(a) těžce své rodiče? Kolikrát se tak stalo? Staral(a) jsem se o ně podle své povinnosti, možnosti a podle jejich skutečné potřeby? Nedovoloval(a) jsem jiným, aby se k nim někdo hrubě nebo neslušně choval? Přál(a) jsem jim něco zlého? Staral(a) jsem se o své děti poctivě? Pečoval(a) jsem poctivě o jejich duchovní výchovu a náboženské poučení? Kontroloval(a) jsem jejich četbu, jejich známosti a přátele? Trpěl(a) jsem dětem noční toulky? Nedal(a) jsem jim sám(a) pohoršení tím, že jsem nezachovával(a) Boží a nebo církevní příkazy? Klel(a) jsem před dětmi, hádal(a) se s jejich matkou nebo otcem? Pomlouval(a) je před nimi? Vyjevoval(a) jsem chyby své manželky/manžela? Postaral(a) jsem se o zajištění dětí a jejich vzdělání? Nechtěl(a) jsem jich zneužívat pro svůj prospěch a na jejich životní škodu? Nebránil(a) jsem jim ve volbě stavu jen pro svůj prospěch a nebo své city a své názory? Neviděl(a) jsem v dětech jen svůj majetek bez ohledu na práva Boží?

 

Nezabiješ.

Zbavil(a) jsem někoho života? Byl to člověk dospělý, dítě, nenarozený člověk? Kolikrát jsem takto zabil(a)? Věděl(a) jsem o církevním trestu za tyto zločiny? Uškodil(a) jsem nějak někomu na zdraví? Zmrzačil(a) ho hodně a trvale? Těžce? Nahradil(a) jsem mu příslušnou škodu? Nevyhnul(a) jsem se jí nepoctivě a nepravdivě? Poškodil(a) jsem někomu zdraví svými řečmi (např. klepy, pomluvami, nenávistí)? Poškodil(a) jsem zdraví sám(a) sobě (pokus o sebevraždu, tetování, piercing, vypalování a jiné sebepoškozování)? Úmyslně? Proč? Uškodil(a) jsem někomu pohoršením, svedením, špatnou radou a špatným příkladem?

 

Nesesmilníš.

Hověl(a) jsem tělesným žádostem a touhám? Vzbuzoval(a) jsem je v sobě schválně? Vyhledával(a) jsem smyslné obrazy, erotické výjevy, porno? Špehoval(a) jsem jiné při milostném aktu? Dopouštěl(a) jsem se nečistých skutků sám (masturbace, fekální praktiky), s jinými (dráždění pohlaví, či jiných intimních částí těla partnera, orální a anální sex, tření pohlavních orgánu přes oblečení)? Se stejným a nebo s jiným pohlavím? S dítětem? Jak často, kolikrát? Jak dlouho? Bylo to ze slabosti, nebo z přímé vůle? Byly ony osoby svobodné, nebo žijící v manželství? Nemluvil(a) jsem řeči, které svádějí nevinné lidi k smyslnosti? Nepsal jsem podobné romány, knihy, písně? Nekupoval(a) jsem podobnou literaturu? Znemožňoval(a) jsem v manželství plození dětí podle zákona Božího (užívání hormonální antikoncepce, kondomu a nitroděložních tělísek, orální a anální sex)? Nezneužíval(a) jsem manželství jen pro své choutky a neničil, nebo nezamezoval účinně tento jeho účel? Kolikrát, jak často, jak dlouho? Svedl(a) jsem k tomu i manžela/manželku? Je mé manželství před Bohem skutečné (to je uzavřené před tváří Církve, před knězem)? Nehovím v manželství zásadě volné lásky (střídání, či výměna erotických partnerů, skupinový sex)? Vydával(a) jsem se vědomě nebezpečí hříchu (společné spaní v jednom bytě či posteli, bydlení na hromádce a návštěvy do noci, či přes noc), Jak často, kolikrát? Nemám povinnosti k dítěti mimo manželství? Konal jsem je?

 

Nepokradeš.

Odcizil(a) jsem cizí majetek? Krádeží, chytráctvím, podvodem, lží, soudem (snad před světem platným, ale před Bohem falešným)? Jednal(a) jsem lichvářsky, nesociálně, sobecky? Byl(a) jsem poctivý(a) v obchodě? Nezadržoval(a) jsem povinnou mzdu? Nevynucoval(a) jsem neprávem vyšší mzdu pro sebe? Nežil(a) jsem nad své poměry? Značně výše? Není moje zaměstnání takové, že vydělávám svůj majetek bez zásluhy a neprávem? Dělám dobré skutky a pomáhám slabším tolik, kolik mám majetku a úměrně ke svým možnostem? Poškodil(a) jsem cizí věc, majetek, našel/našla něco a nevrátil(a), nebo se nepokusil(a) účinně o návrat?

 

Nevydáš křivého svědectví.

Poškodil(a) jsem cizí čest? Roznášel(a) jsem nedobré zprávy o jiných? Neomlouval(a) jsem se, že je to pravda (protože není dovoleno ani pravdivé věci bez důvodu roznášet)? Zničil(a) jsem svou zlou řečí něčí štěstí, postavení, život? Čest? Práci? Způsobil(a) jsem·svou řečí někomu utrpení? Podezříval(a) jsem někoho? Budil(a) o něm zlovolně podezření? Mluvil(a) jsem poťouchle, naznačoval(a) a dělal(a) poznámky, které mohly vzbudit zlé domnění o jiných? Přál(a) jsem někomu něco zlého?

 

Nepožádáš manželky svého bližního.

Měl(a) jsem v srdci dobrovolné touhy po cizí manželce/manželu? Jak dlouho, často? Vydával(a) jsem se vědomě nebezpečí hříchu (například společné koupání se, výlet pod stan, či návštěva u protějšku doma o samotě a přes noc)?

 

Nepožádáš nicěho, co patří tvému bližnímu.

Trápil(a) jsem se cizím úspěchem, majetkem? Visel(a) jsem příliš na majetku a honbě za ním? Věnoval(a)·jsem mnoho starostí jeho ochraně a zisku?

 

 

Církevní přikázání

Jedl(a) jsem v pátek maso? Jak často, jak dlouho? Vědomě? Bez omluvy? I na Velký pátek, (Štědrý den), Popeleční středu? Nepřijal(a) jsem dlouho sv. přijímání? Kolik let, proč? Nepřijímal(a) jsem svatokrádežně? Nezamlčel(a) jsem ve sv. zpovědi vědomě a schválně nějaký hřích? Netropil(a) jsem si ze svátostí legraci? Přijal(a) jsem některou jinou svátost nehodně a svatokrádežně (Sv. biřmování, manželství)? Nedbal(a) jsem, abych v nebezpečí života přijal(a) sv. Svátostí? Nedovolil(a) jsem, aby jiný byl včas zaopatřen z lidského studu nebo z falešných ohledů, aby se nelekl? Netancoval(a) jsem v postu, adventu? Nenavštěvoval(a) jsem neslušná divadla, bary diskotéky, párty apod.?

 

Cizí hříchy

Nepřikazoval(a) jsem svým podřízeným něco hříšného nebo nečestného? Nezpůsobil(a) jsem tím nepřímo škodu? Nahradil(a) jsem ji? Radil(a) jsem někomu hříšně? Souhlasil(a) jsem s cizím hříchem (např. tím, že oproti Božím pravidlům akceptuji nesezdaného partnera svého spolubydlícího/spolubydlící při nočních návštěvách)? Používal(a) jsem svých občanských práv tak, že jsem potvrzoval(a) a nebo umožňoval(a) hříchy ve veřejném životě (Volba propotratového a homoloby politika)? Zanedbával(a) jsem občanské povinnosti tak, že jsem nezabránil hříchům, které se děly potom ve veřejném životě a správě státu, pokud na mně bylo (opomenutí voleb)? - Neužíval jsem svého vlivu k posílení práv Božích a raději ze strachu spíše podporoval činy nepřátel Boha v tomto světě?

 

Hlavní hříchy

Hlavní hříchy se nazývají proto tak, že jsou prameny jiných hříchů, které z nich přirozeně vyrůstají.

 

Pýcha

Byl(a) jsem v duši povýšený(á) a pyšný(á)? Hledal(a) jsem vědomě a horečně svou čest a slávu? Vynášel(a) jsem se nad jiné? Byl(a) jsem tvrdý(á) a hrubý(á) ve svém jednání, hlavně vůči podřízeným nebo společensky níže stojícím? Poškodil(a) jsem svou pýchou spravedlnost vůči jiným osobám tím, že jsem je zatlačil(a), odstranil(a), byly-li nepohodlné, ač jinak byly schopné? Nepoškodil(a) jsem svou pýchou a ctižádostí zájmy Boží ve veřejném životě?

 

Lakomství

Lpěl(a) jsem na věcech pozemských nezřízeně? Byl(a) jsem nešťastný, když jsem neměl(a) zisku, jaký jsem očekával(a)? Dával(a) jsem přednost péči o majetek pozemský před péčí o svou duši? Nezneužíval(a) jsem svého členství v různých sdruženích ke svému obohacení nebo alespoň nesvědomitě k jejich škodě? Neužíval(a) jsem svěřených peněz ať osobně, nebo korporativně proti jejich účelu? Trval(a) jsem tvrdě na svých majetnických právech i na úkor lásky k bližnímu? Jednal(a) jsem se svým majetkem a příjmy, jako bych byl(a) jediný a nezávislý jejich majitel, nedbaje ohledů na sociální povinnosti? Věděl(a) jsem a řídil(a) jsem se podle toho, že můj majetek vznikl ze zdraví a schopností, které mi dal Bůh a že tedy jsem povinen/povinna míti také na paměti, že musím z něho klásti počet, podporovat chudší, konat dobré a že tedy není jen a jen k mému osobnímu prospěchu?

 

Závist

Řídil(a) jsem se ve svém jednání také závistí? Živil(a) jsem ji vůči někomu dobrovolně ve svém srdci? Jak dlouho? Jaké byly následky?



Nestřídmost

Užíval(a) jsem věcí stvořených nemírně podle svých choutek? Proti zdravému rozumu? Jednal(a) jsem podle zásady, že musím tohoto života co nejvíce tělesně využívat? V čem, jak a jak dlouho? Opil(a) jsem se někdy do němoty, způsobil(a) nějakou škodu, nečest? Byl(a) jsem mlsný(á), nemírný(á) ve výběru pokrmů? Myslil(a) jsem snad dlouhou dobu jen na pokrmy a nápoje, na úkor péče o duši?



Hněv

Byl(a) jsem divoce hněvivý(á)? Oddával(a) jsem se bez uzdy hněvu a zlosti? Jak často, kolikrát? Jednal(a) jsem často z hněvu a ne z rozumu? Ve vážné věci? Kolikrát?

 

Lenost

Poddával(a) jsem se tělu tak, že jsem ztratil(a) mnoho času bez účelu? Dával(a) jsem přednost pohodlí i tam, kde jsem se měl(a) přemoci pod těžkým hříchem (Dal(a) jsem třeba přednost spánku před Mší svatou v neděli a ve svátek)? Byl(a) jsem líný(á) ve službě Boží tam, kde jsem byl(a) povinen/povinna, ku př. v práci pro zájmy Boží? Vyhýbal(a) jsem se práci náboženské z pohodli? Konal(a) jsem ji nedbale z pohodlí? Měl(a) jsem při pokání vždy pravou lítost a pevnou vůli se polepšit?- Opomenul(a) jsem přijmouti svátosti v nebezpečí života? Byl mně více svět a tělo a lidská čest, nežli Bůh a duše a spása?

 

Nyní jsou již všechna důležitá témata pro zpytování svědomí představena. Proto je třeba ještě jednou vysvětlit, jak se zpovídá: Zásadně se ve zpovědi nikdo nejmenuje. U uvádění počtu a doby se říká: To, či ono jsem dělal buď číslem (jestli ho vím), a nebo označením vyjímečně, málo, více, často, hodně, stále. U doby se uvádí jak dlouho v hříšném konání člověk žije u toho kterého hříchu. NEMUSÍM CÍTIT, ŽE JE MI BŮH VÍCE A ŽE HO VÍCE MILUJI, ALE MUSÍM MU DÁT VE SVÉ VŮLI PŘEDNOST VE VŠEM, I PROTI SVÉMU JINÉMU CITU! ASPOŇ MUSÍM TOLIK LITOVAT HŘÍCHŮ, ŽE JSEM PEVNĚ ROZHODNUTÝ(Á) NEDOPUSTIT SE ŽÁDNÉHO, ANI JEDINNÉHO, TĚŽKÉHO HŘÍCHU!!! KDO NEMÁ ALESPOŇ TUTO PEVNOU VŮLI, NEMŮŽE VŮBEC DOJÍT ODPUŠTĚNÍ A NEDOSTANE ROZHŘEŠENÍ!

Zobrazeno 3798×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona Monika Voňková